اضطراب و استرس چه تفاوتی با هم دارند و چگونه بر آن‌ها غلبه کنیم؟

شما هم تاکنون فکر می‌کردید که استرس و اضطراب یکی هستند؟ درواقع آگاهی نسبت به تفاوت استرس و اضطراب باعث می‌شود تا راحت‌تر با آن مقابله کنید.

اضطراب و استرس چه تفاوتی با هم دارند و چگونه بر آن‌ها غلبه کنیم؟
تفاوت اضطراب و استرس چیست؟

تصور کنید امتحانی دارید که حالا بنا بر دلایلی برایش آماده نشده‌اید یا اگر هم شده‌اید آنقدر امتحان برایتان مهم است که تصورات بد شما را احاطه می‌کند. اما خودتان خوب می‌دانید که این استرس مربوط به امتحان بوده و بعد از آن برطرف خواهد شد. اما این قضیه در اضطراب فرق دارد. اگر برای هر چیزی دچار استرس می‌شوید و این استرس آنقدر در شما رخنه می‌کند که تبدیل به مشکلاتی مانند بی‌خوابی، عصبانیت و غیره می‌شود، پس با اضطراب مواجه هستید. در واقع همه ما شاید در ابتدا تصور می‌کردیم که استرس و اضطراب هر دو به یک مشکل اشاره دارند، اما در مثال‌های جدا دیدیم که خط باریکی بین آن‌ها است. ما در این مقاله قصد داریم تا از نظر علمی و روانشناسی به تفاوت استرس و اضطراب و همین‌طور ترس بپردازیم. با پوبل همراه باشید.

تفاوت استرس و اضطراب

تفاوت استرس و اضطراب و ترس چیست؟

درباره اینکه چرا باید تفاوت استرس با اضطراب را بدانیم، باید اشاره کنیم که دانستن تفاوت این دو به ما در حل مسئله کمک بیشتری خواهد کرد. همچنین در موارد پیشرفته‌تر زمانی که روانشناس بتواند به خوبی این دو را در شخصی از هم تمایز دهد، درمان موثرتری را در پیش خواهد گرفت. با این حال خوب است ابتدا درباره تعاریف این دو موضوع بدانیم:

استرس چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

استرس معمولا ناشی از یک محرک خارجی است که کوتاه مدت بوده و بعد از گذشت دوره‌ای علائم مربوط به آن برطرف می‌شود. دلایل استرس هم می‌تواند متعدد باشد؛ از دعوا با یک دوست گرفته تا فقر، بیکاری یا بیماری مزمن و غیره. از طرف دیگر زمانی که فرد دچار استرس می‌شود ممکن است علائم جسمی و روحی مختلفی را تجربه کند که اختلال در خواب، عصبانیت، مشکلات گوارشی و خستگی از جمله آن‌ها است.

اضطراب چیست؟

تفاوت استرس و ترس

از طرف دیگر برخلاف استرس، اضطراب کوتاه مدت نیست و تعریفش به نگرانی بلندمدت و البته مداوم اشاره دارد که اگر عامل استرس‌زا هم برطرف شود، باز هم فرد دچار علائمی مانند اختلال در خواب، مشکلات گوارشی، خستگی یا عصبانیت است.

اما خبر خوب اینکه چه دچار استرس باشیم و یا دچار اضطراب شویم، می‌توانیم با محرک‌های خوبی آن‌ها را تا اندازه‌ای کاهش دهید. یعنی تغییر رژیم غذایی، فعالیت بدنی، خواب خوب یا گوش دادن به یک موسیقی آرام‌بخش همه و همه می‌توانند در کاهش استرس و اضطراب کمک کننده باشند.

البته توجه داشته باشید در صورتی که علائم طولانی مدت بود و با روش‌های مختلف کاهش استرس و اضطراب که در بخش بعدی آن‌ها را بیان می‌کنیم، نتوانستید با آن مقابله کنید، به طوری که عملکرد روزانه شما دچار اختلال شود، می‌بایست به یک مشاور، روانشناس یا فردی متخصص در حوزه بهداشت روان مراجعه کنید تا از عواقب جسمی که ممکن است بعدها گریبانگیر شما شود، پیشگیری کرده باشید. با همه این‌ها یک روانشناس به خوبی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند و راهکارهایی را در اختیارتان قرار دهد.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

حالا که با تعریف این دو مشکل روحی آشنا شدید، حتما پاسخ سوال « تفاوت استرس با اضطراب چیست؟» را به خوبی درک کرده‌اید. به طور خلاصه باید بگوییم که استرس معمولا در دوره‌ای خاص اتفاق می‌افتد، اما اگر فرد دچار استرس مزمن باشد و برای بلندمدت به دلایل مختلف آن را تجربه کند، این مشکل تبدیل به اضطراب خواهد شد و در نتیجه مشکلات جسمی نیز ممکن است در فرد ظاهر شود.

ترس چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب و ترس چیست؟

حالا که تفاوت استرس و اضطراب را دانستیم بیایید ببینیم که ترس چه نسبتی با استرس و اضطراب دارد و تفاوت استرس و ترس چیست؟ ترس واکنشی احساسی به خطر یا تهدید است. درواقع ترس یک واکنش طبیعی بوده و حتی به حفظ بقای بشر نیز کمک کرده است. اما گاهی ترس غیرقابل کنترل می‌شود که آن را معمولا با نام فوبیا می‌شناسیم. افراد ممکن است فوبیای حیوانات، ارتفاع، پرندگان یا فضای بسته و غیره داشته باشند.

تفاوت استرس و اضطراب و ترس

اما برگردیم به تفاوتی که قرار است درباره‌اش صحبت کنیم. گفتیم که ترس در برابر یک تهدید مشخص شکل می‌گیرد. اما اضطراب دلیل مشخصی ندارد. اجازه دهید، مثالی بزنیم. کسی که فکر می‌کند دزدی ممکن است وارد خانه‌اش شود و برایش راهکار می‌اندیشد، دچار ترس است. اما فردی که بی دلیل در خانه احساس می‌کند که هر لحظه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، دچار اضطراب است. درواقع هر زمان که فرد نتواند دلیل قابل تعریف و دقیقی برای نگرانی‌اش بیان کند، می‌توانیم بگوییم که دچار اضطراب شده است.

تفاوت استرس با اضطراب/ تفاوت خشم و استرس

درواقع اضطراب می‌تواند از حس ناامنی ایجاد شود. گاهی اوقات ترس و استرس دلیلی بر ایجاد اضطراب هستند. تصور کنید فردی اموالش را بر اثر دزدی از دست می‌دهد. در نتیجه دچار استرس خواهد شد. بدنش با برانگیختگی مواجه شده تا بتواند قدرت مواجهه با دزد یا جبران اتفاق را داشته باشد. اما بعد از آن ممکن است تا مدت‌ها حتی زمانی که اموالش نیز جایگزین شده‌اند، دچار اضطراب باشد. درواقع حالا نه تنها فرد نگران دزدی در آینده است، بلکه احساس نا امنی را نیز تجربه می‌کند. نه تنها در این مثال بلکه در حوادثی از جمله تصادف، آتش سوزی، زلزله و موارد مشابه لازم است تا افراد بعد از حادثه اگر دچار احساس ناامنی یا اضطراب هستند، مورد مداوا قرار بگیرند.

 راهکارهایی برای غلبه بر استرس و اضطراب

تفاوت استرس و اضطراب

حالا که دانستیم استرس و اضطراب چیست و با تفاوت استرس و اضطراب آشنا شدیم، خوب است راهکارهایی هر چند ساده را برای مقابله با آن‌ها بدانیم. همان‌طور که گفته شد، استرس واکنشی بیولوژیک است و بخشی طبیعی از زندگی محسوب می‌شود. راهکارهای زیر در کاهش استرس و اضطراب می‌توانند کمک کننده باشند.

ورزش و فعالیت بدنی

فعالیت بدنی باعث افزایش گردش و ترشح آدرنالین و کورتیزول در بدن خواهد شد. درواقع آدرنالین به بدن کمک می‌کند در برابر استرس راحت‌تر واکنش نشان دهد. از این رو ورزش‌هایی همچون یوگا و انجام مدیتیشن نیز برای غلبه بر استرس و اضطراب و ترس کمک کننده هستند.

تفاوت استرس و اضطراب و ترس

اصلاح رژیم غذایی

برای مقابله با اضطراب باید توجه کنیم که اضطراب جنبه فیزیولوژیکی دارد و باید به محرک‌های آن نیز توجه شود. یعنی وقتی فردی دچار اضطراب است بهتر است مصرف قند و کافئین را به حداقل برساند. از طرف دیگر مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌های مختلف مانند D، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین A و E هستند نیز کمک کننده خواهد بود. به همین دلیل گاهی متخصصان برای افراد مکمل‌های ویتامین‌های یاد شده یا اسیدهای چرب امگا 3 را تجویز می‌کنند.

راهکاری از دل طبیعت

علاوه بر این‌ها مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که گیاهان خوش بو مانند اسطوخودوس یا به‌لیمو نقش مهمی در کاهش استرس خواهند داشت. همچنین سعی کنید روزهایی در هفته را به گردش در طبیعت و بودن در طبیعت اختصاص دهید.

تفاوت استرس و افسردگی

 نوشتن

یکی دیگر از راهکارهایی که در کاهش استرس می‌تواند به ما کمک کند، نوشتن احساس ما روی کاغذ است. دقت داشته باشید که حتما از کاغذ استفاده کنید. نوشتن باعث می‌شود تا آنچه در ذهن شماست خارج شده و تا اندازه‌ای بتوانید استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

گذراندن زمان با دوستان و خانواده

بودن در جمع دوستان باعث خواهد شد تا افراد اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری داشته باشند. درواقع مطالعات نشان می‌دهند که گذراندن زمان با دوستان باعث آزاد شدن اکسی توکسین خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا فشار روانی افراد کمتر شود. همچنین تحقیقات نشان داده است، افرادی که روابط اجتماعی درست و مؤثر دارند، کمتر دچار استرس‌های مزمن یا اضطراب خواهند شد.

اگر با روش‌های کاهش استرس، اضطراب یا ترس نتوانستید بر مشکلات خود غلبه کنید، توصیه می‌کنیم که حتما به یک روانشناس ماهر یا روانپزشک مراجعه کنید.

تفاوت استرس با اضطراب چیست؟/ تفاوت استرس و دیسترس

 سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله با تعاریف استرس و اضطراب و ترس و تفاوت استرس و اضطراب با ترس آشنا شدیم، خوب است یادآوری کنیم که داشتن سبک زندگی سالم نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب نیز خواهد داشت. درواقع ورزش روزانه، مصرف غذاهایی حاوی ویتامین‌ها و کارهایی از این دست، کمک می‌کنند تا کمتر دچار مشکلات ناشی از استرس شویم و در صورت بروز نیز بتوانیم راحت‌تر با آن‌ها مقابله کنیم. البته به یاد داشته باشید، برای تغییر سبک زندگی هیچ زمانی دیر نیست و افراد در هر وضعیتی که باشند حداقل ورزش را می‌توانند در برنامه روزانه‌شان قرار دهند. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه راهکارهای دیگری را برای کاهش استرس و اضطراب به ما و سایر خوانندگان پیشنهاد می‌دهید؟