نحوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ چگونه است؟

نامگذاری هواپیماهای بوئینگ تحت تأثیر کد مشتریان و نام تجاری آنها متفاوت بوده است. در این مطلب به تاریخچه انتخاب نام هواپیماهای بوئینگ نگاه دقیقی می‌اندازیم.

ژانویه 18, 2024 - 10:00
ژانویه 18, 2024 - 10:04
 0  254
نحوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ چگونه است؟
نامگذاری هواپیماهای بوئینگ

طراحی و ساخت هواپیماهای جت مدرن یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. به همین ترتیب نامگذاری آنها نیز کار آسانی نیست. هر عدد و حرفی که انتخاب می‌شود، با دقت و طبق دستورالعمل است. نحوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ در طول سال‌ها تغییر کرده و با شیوه نامگذاری ایرباس فرق دارد. در این مطلب از مجله پوبل قصد داریم شما را با نحوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ آشنا کنیم.

چگونگی شیوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ

چگونگی شیوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ

کوانسیونی که برای نامگذاری هواپیماهای بوئینگ برقرار شد، به دهه 1950 برمی‌گردد. اولین هواپیمایی که نامگذاری آن انجام شد، جت 707 بود. از آن زمان به بعد، هواپیماهای بوئینگ الگوی مشخصی را برای نامگذاری استفاده کردند. هرچند استثناهایی نیز وجود دارند. 727، 737، 747 تا 787 نام‌هایی هستند که برای هواپیماهای بوئینگ انتخاب شده‌اند.

در توضیح بیشتر باید بگوییم که سه رقم اول نام هر هواپیمای بوئینگ، مدل آن را نشان می‌دهد. اما اطلاعات زیادی در این زمینه وجود دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. درست حدس زدید. مانند ایرباس و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده هواپیما، نام هواپیماهای بوئینگ در سه شماره پایه ختم نمی‌شود.

تاریخچه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ

از سال 1956 تا 2016، بوئینگ از کدهای مشتری برای نامگذاری هواپیماهای خود استفاده می‌کرد. جالب است بدانید که این تصمیمی بر خلاف ایرباس بود که از انواع موتورها برای تعیین نام اضافی فراتر از شماره مدل استفاده می‌کرد. در حقیقت کدهای مشتری نیز منحصربه‌فرد بود. مثال آشنای آن هواپیمای Qantas است که بوئینگ 747 را هدایت می‌کند.

بخش اول نامگذاری 747 بوئینگ

نامگذاری 747 بوئینگ

در این شرایط شروع با 7 به این نکته مهم اشاره می‌کند که هواپیمای 747، نوعی جت در بوئینگ است. شماره 4 اعلام می‌کند که هواپیمای مذکور چهارمین هواپیمای جت است و در دنباله آن عدد 7 قرار می‌گیرد. اما سومین عدد که 7 است، برای نامگذاری بهتر هواپیما انجام می‌شود.

دومین بخش نامگذاری 747 بوئینگ

دومین قسمت نامگذاری 747 بوئینگ با 4 آغاز می‌شود. 4 به معنای چهارمین گروه از خانواده بوئینگ است. چنان که در هواپیماهای دیگر این عدد 100، 200 یا 300 است. 38 بعد از عدد چهار نیز شماره مشتری است که بوئینگ به آن اختصاص داده است. به این ترتیب نام هواپیما 747-438 خواهد شد.

بخش اول نامگذاری بوئینگ 737

همانطور که در مثال قبل اشاره کردیم؛ عدد 7 در ابتدای نام هواپیما اشاره از این دارد که هواپیمای 737، در رده جت در بوئینگ قرار گرفته است. شماره 3 اعلام می‌کند که هواپیمای مذکور سومین نسخه از هواپیمای جت است و در دنباله آن عدد 7 قرار دارد تا نامگذاری هواپیما به شکل بهتری انجام شود.

دومین بخش نامگذاری 737 بوئینگ

نامگذاری 737 بوئینگ

عدد 8 در قسمت دوم نام هواپیما قرار دارد که مدل مشخصی از خانواده 737 را نشان می‌دهد. شناسه مشتری هم H4 بوده و پس از عدد 8 قرار می‌گیرد و متعلق به Southwest است. به این ترتیب نام کلی آن 737-7H4 خواهد بود.

حروف بعد از هواپیماهای بوئینگ نشانه چیست؟

علاوه بر عددها و حروفی که اشاره کردیم، برخی از انواع هواپیماهای مسافربری در بوئینگ، حروفی در انتهای نام خود دارند که نمادی از قابلیت‌های هواپیما هستند و با مدل پایه فرق دارند. بعضی از هواپیمای قدیمی بوئینگ، مانند 707 و 727، در نام خود حرف C داشتند. این هواپیماهای بوئینگ از نوع مسافربری-باری بودند.

از طرفی در فاصله تولید و نامگذاری بوئینگ 747-400D، مدل‌های مختلفی قرار دارند که هر کدام قابلیت‌های منحصربه‌فردی را به کاربران ارائه می‌دهند. این هواپیماها برای مسافت‌های کوتاه و با تعداد مسافر بیشتر استفاده می‌شوند. 747-400M نیز دسته دیگری از هواپیماهای یوئینگ را معرفی می‌کند که از نوع مسافربری- باری هستند. در حالی که در بزرگی عقب هواپیما قرار دارد که امکان حمل محموله‌های بزرگ و سنگین را فراهم می‌کند.

هواپیمای 747SR مدل دیگری از بوئینگ است که برای پروازهای داخلی ژاپن استفاده می‌شود. بوئینگ با معرفی نام 747-400ER پیشرفت خود را به مشتریانش نشان داد. ER یک نام رایج در میان چندین نوع هواپیمای بوئینگ است. در حقیقت ER نماد برد گسترده است و به خطوط هوایی که از این نوع پرواز استفاده می‌کنند گزینه‌های بیشتری از نظر مسیرهای پرواز، ارائه می‌شود.

مثال‌های دیگری که می‌توانیم از خانواده ER بزنیم، 767 با نام 767-200ER، 767-300ER و 767-400ER هستند. درباره بوئینگ 777 نیز به همین صورت با نام 777-200ER، 777-300ER و 777-400ER مواجه می‌شویم.

پایان نامگذاری طبق کد مشتریان

در طی 60 سال، بوئینگ از کدهای مشتریان به عنوان ابزاری برای نامگذاری هواپیماهای خود استفاده می‌کرد. در حالی که ترکیب عدد و حروفی که پس از این کد سه رقمی می‌آمد، نام دستگاه‌ها را تغییر می‌داد.

اما از سال 2016، بوئینگ کدهای مشتریان خود را به کارخانه‌ای بزرگ فرستاد و اعلام کرد که نام هیچ هواپیمایی دیگر توسط کد مشتری تعیین نخواهد شد. هنگامی که هواپیمای 787 برای مشتری ارسال شد، به پایان این مسیر رسیدیم.  بگذریم که درباره کدهای 8-، 9- و 10- استثنایی قائل شد. در نتیجه، اگر بخشی از هواپیمای نسل بعدی باشد، آنها را 737-800 می‌نامند.

نام تجاری هواپیماهای بوئینگ

نام تجاری هواپیماهای بوئینگ

بوئینگ نیز مانند ایرباس در انتخاب نام‌های تجاری برای هواپیماهای خود افراط می‌کند. به این معنی که نام سری کلی با آنچه در اطلاعات ردیابی Flightradar24 نمایش داده می‌شود متفاوت است. با این حال، این به معنی استفاده نادرست نام تجاری در نام هواپیما نیست.

بدنه پهن آتی بوئینگ به عنوان سری 777x شناخته می‌شود. با این حال، در سری 777X دو نوع هواپیمای مسافربری با نام‌های 777-8 و 777-9 وجود دارد. سری 737 مکس بوئینگ که از نام‌های مختلف تجاری استفاده می‌کند شامل 737-7، 737-8، 737-9 و 737-10 می‌شوند. دریم لاینر هم شامل 787-7، 787-8، 787-9 و 787-10  است.

نگاهی به دوره بعدی هواپیماهای بوئینگ

بوئینگ با حذف کدهای مشتریان و تولید انواع هواپیماهای جدید، نحوه نامگذاری هواپیماها را تغییر داده است. بهتر است به بعضی از انواع هواپیماهای جدیدتر این شرکت نگاهی بیندازیم تا ببینیم نام آنها چگونه است.

737-MAX

  •  737 اولین بار در اوایل دهه 1960 تولید شد و در چهار نسل از 737 اصلی به 737 MAX امروزی معرفی شد. کوچک‌ترین نوع MAX برای بوئینگ، 737-7 بود. اما 737-8 محبوب‌ترین مدل این سری به حساب می‌آید، چیزی شبیه به 737-800
  • 737-8-200 نسخه با ظرفیت بالای -8 است که صندلی‌هایی با تعداد بالا برای حداکثر 200 مسافر دارد. این نسخه از 737-MAX عمدتاً توسط Ryanair و شرکت‌های وابسته به آن اداره می‌شود. 737-9 و 737-10 نیز سری MAX را تکمیل می‌کنند و -10 طولانی‌ترین 737 تولید شده به شمار می‌رود.

بوئینگ 787

  • بوئینگ ۷۸۷ نسل بعدی هواپیماهای بوئینگ را شکل داد. همچنین 787، اولین سری منتخب بوئینگ برای حذف کدهای مشتریان بود. به این ترتیب، هواپیماهای 787 نوع بدون در نظر گرفتن مشتری، با نام‌های 787-8، 787-9 و 787-10 شناخته شدند.
  • بوئینگ سه نوع 777X، 777-8، 777-9 و 777X باری را تولید خواهد کرد که نامگذاری آنها مشابه 737 MAX و 787 خواهد بود.

هواپیماهای باربری

هواپیماهای باربری

هواپیماهای باربری بوئینگ هنگامی شناخته شدند که تنها در کار مسافربری استفاده می‌شدند. شرکت بوئینگ پس از آن، هواپیمای‌های باربری تولید کرد. پس از آن نیز نوبت به هواپیماهای باربری این شرکت رسید که نامگذاری شوند. هنگامی که با حروفی مانند ER و LR در نام هواپیماهای بوئینگ برخورد کردید، بدانید که نام هوایپمایی برای باربری است.

  • 747-400F: وقتی F در انتهای نام هواپیما قرار می‌گیرد، به این معنی است که این یک هواپیمای باری خالص است.
  • 747-400ERF: ERF یک هواپیمای باری با برد طولانی است. با این حال، از نظر توانایی مشابه با هواپیمای مسافربری با برد طولانی است.
  • 747-800BCF :  BCF مخفف Boeing Converted Freighter است. این بدان معناست که سازنده هواپیما یا شریک شرکت هواپیماهای مسافربری سابق را به هواپیمای‌های باری اختصاصی تبدیل کرده است.
  •  767-300BDSF:  BDSF یک هواپیمای باری ویژه BeDek است. در حالی که حروف مختلفی در نام آن وجود دارد، BDSF‌ها مشابه BCF‌ها هستند.
  • هواپیماهای ترکیبی (C و M): اینها هواپیماهای Combi هستند که اساساً روی حمل مسافر و بار تمرکز می‌کنند. بوئینگ برای این منظور Combi 707، 727، 737، 747 و یک 757 منحصربفرد تولید کرد.
  • 757-200SF: SF مخفف نیز باربری ویژه با بوئینگ است.

سایر مدل‌های بوئینگ

نام مدل 367-80 مربوط یک نمونه جت بوئینگ است که نام خود را در این سال‌ها حفظ کرده است. 367-80 مدلی است که بوئینگ برای ورود خود به تولید جت ساخت تا با آن صحت عملکرد محصول خود را امتحان کند. سوخت‌گیری نظامی و تلاش‌های باربری بوئینگ با مدل KC-135 انجام شد. هرچند هواپیمای اصلی از سری 700 بود.

جالب است بدانید - 80 باعث شد تا هواپیمای 727 برای آزمایش پرواز استفاده شود و همچنین به بوئینگ اجازه داد تا فن‌آوری‌های جدید را در هوا آزمایش کند اما پایان کار آن سال 1969 بود. اکنون ناسا و بوئینگ ساخت اولین نمونه اولیه هواپیمای دارای بال خرپایی (truss-braced wing) را آغاز کرده‌اند. اگر همکاری آنها موفقیت آمیز باشد، شاید بتوان گفت که این مدل هواپیماست که خط 77X را با نام 797 تکمیل می‌کند.

کلام آخر

در این مطلب شما را با نحوه نامگذاری هواپیماهای بوئینگ آشنا کردیم. توضیح دادیم که کدهای مشتریان در انتخاب نام هواپیماهای بوئینگ اثرگذار بودند. اما از سال 2016، نام تجاری کاربرد داشت. اکنون هم منتظر محصول جدیدی از همکاری ناسا و بوئینگ هستیم.

واکنش شما نسبت به این مطلب چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow