چگونه دید خود را نسبت به بازی های رومیزی و برد گیم تغییر دهیم؟
به نظر شما چرا مردم دید ناقص و منفی نسبت به بازی های رومیزی دارند؟ آیا برد گیم ها فقط منچ و مارپله هستند؟ معرفی چند برد گیم جذاب و اعتیادآور در پوبل
میگویند آدمیزاد اصولا نمیداند که چه چیزی را نمیداند! یعنی اصلا در جریان نیست که در جریان چه مسائلی نیست! مثالش هم این است که اگر الان از ما بپرسند که پایتخت انگلستان کجاست، همهی ما دستمان را بالا میگیریم و هول هول میگوییم: «لندن! لندن! لندنه!». ولی اگر بپرسند پایتخت بورکینافاسو کجاست همینطور بر و بر نگاه میکنیم! حالا مشابه این داستان را داریم با افرادی که با بازیهای رومیزی آشنا نیستند، در واقع نمیدانند که از چه چیزی خبر ندارند! و گاهی ممکن است تصورات نادرستی هم در مورد این بازیها داشته باشند… مثل این چند تصور اشتباه رایج:
- بازی های رومیزی همه مثل منچ هستند! تصور بسیاری از افراد از بازیهای رومیزی در حد حافظه شخصی خودشان از این نوع بازی هاست و خب در بهترین حالت، حافظهاشان به بازیهای قدیمی مثل مونوپولی، مارپله و منچ محدود میشود. در حالیکه این قیاس مثل این است که دنیای بازیهای ویدیویی حال حاضر را در حد و حدود هواپیمای آتاری (با وجود باحال بودن بیش از اندازهاش) و دنیای سینما را سینمای صامت فرض کنیم. در حالیکه ما میدانیم در بازیهای رومیزی، سالانه بیش از ۳۰۰۰ هزار بازی جدید به بازار عرضه میشود. بازیهایی در تمها و طرحها و زمینههای مختلف، برای سلیقههای مختلف!
- بازی های فکری حوصله سربرند! خب حقیقتا اینطور نیست و اصولا یک دستهبندی در بازی های فکری به عنوان بازیهای هیجانی شناخته میشود! بازیهایی که آدرنالین را به حد بالایی میرسانند و هماهنگی خوبی بین مغز و چشم و دست (و گاها پا) را لازم دارند! مثل بازی فرار از معبد که میتواند باعث شود از استرس و هیجان عضلات پشتتان منقبض شود و یا بازی وحشت در شهر مآدمکها که به شما اجازه میدهد یک شهر درست حسابی را روی سر ساکنین بخت برگشتهاش خراب کنید. حتی یک بازی تمرکزی مثل جنگا میتواند خیلی هیجانانگیز و دیوانه وار باشد!
- بازی برای بچه هاست! این تصور نادرست حتی در مورد بازیهای ویدیویی هم وجود دارد. درحالیکه گروه بازیهای مخصوص کودکان تنها یک بخش از دنیای رنگارنگ و متنوع بازیهای رومیزی را تشکیل میدهد. بازیهای زیادی وجود دارند که برای سنین بالاتر (نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) طراحی و عرضه میشوند. در واقع بازیهایی که به مهارت تصمیمگیری، پیشبینی و تفکر استراتژیک و تاکتیکی نیاز دارند فراتر از توان کودکان هستند. اینگونه بازیها طراحی میشوند تا توسط بزرگسالان بازی شوند. مثالهای آن هم میتواند بازیهای ایرانی مفرح و جذابی مثل جالیز، زار و دژ باشد.
- بازیهای رومیزی دیگر قدیمی شدهاند! برای رفع این تصور اشتباه تنها کافی است به این نکته دقت کنیم که رشد بازیهای رومیزی در سال ۲۰۱۰ حتی از رشد گوگل نیز بالاتر بودهاست. در سرتاسر دنیا هر روز به طرفداران این سرگرمی اضافه میشود و هر هفته چندین بازی جدید، چاپ و روانهی بازارهای دنیا میشوند. همچنین چندین سال است که بیشترین حمایت (پیش خرید) در سایت معتبر کیکاستارتر مربوط به بازیهای رومیزی است. خلاصه که شاید بازیهای رومیزی قدمت زیادی داشته باشند، ولی این سرگرمی در یکی دو دههی گذشته با قدرت خیلی بیشتری درحال پیشروی است و تنوع و گستردگی آن قابل مقایسه با سابق نیست.
- بازیهای رومیزی در دسترس نیستند! خب بخشی از این تصور حداقل تا چند سال پیش در ایران درست بود. ولی در حال حاضر اکثر کتاب فروشیها، قفسه یا قفسههایی مخصوص بازیهای فکری و رومیزی دارند. همچنین چندین فروشگاه آنلاین در این زمینه وجود دارد که بازیهای داخلی و خارجی را میتوان ازآنها تهیه کرد. تولید بازی در داخل ایران سرعت بیشتری گرفته و عناوین بسیار خوبی در دسترس علاقمندان قرار دارد.
دنیای سرگرمی در حال تغییر است. افراد زیادی در سرتاسر دنیا هر روز درحال برگشتن به این سرگرمی جذاب و متنوع هستند. صنعت سرگرمی بازیهای رومیزی با شتابی فراگیر به پیش میرود و میزان رشدش در سال های اخیر، نوید آیندهی جذابتری را میدهد.
واکنش شما نسبت به این مطلب چیست؟