8 راهکار کلیدی برای حل مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل

مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل را بسیاری از کاربران تجربه می‌کنند. به همین دلیل در این مطلب 8 راهکار کلیدی برای حل این مسئله ارائه خواهیم داد.

دسامبر 17, 2023 - 18:40
دسامبر 17, 2023 - 18:46
 0  243
8 راهکار کلیدی برای حل مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل
مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل

یکی از مهم‌ترین کاربردهای موبایل، فارغ از اینکه سیستم عامل اندروید روی آن نصب شده یا آی‌اواس، اتصال به اینترنت است. راهی برای اینکه از اپلیکیشن‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان و حتی ابزارهای پرداخت آنلاین استفاده کرد. اما گاهی کاربران با مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل مواجه می‌شوند. اما نباید نگران شد، در ادامه این مطلب از مجله پوبل 8 راهکار کلیدی را به کاربران گوشی‌های اندروید معرفی می‌کنیم که از شر قطعی اینترنت گوشی همراه یا تبلت خود خلاص شوند.

1- حل مشکل عدم اتصال اینترنت همراه

اینترنت همراه در اندروید یا سلولار اینترنت در آی‌اواس به کاربران موبایل یا تبلت اجازه می‌دهد که در هر کجای شهر و روستا که باشند، به اینترنت متصل شوند. اما اگر مشکل وصل نشدن اینترنت به وجود آید، چه باید کرد؟ در ادامه به کاربران گوشی‌های اندرویدی راهکاری را توضیح خواهیم داد.

  1. گوشی خود را ریستارت کنید. Restart می‌تواند بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کند.
  2. بررسی کنید که قابلیت اینترنت همراه موبایل شما روشن باشد. انگشت خود را روی صفحه نمایش از بالا به پایین بکشید و مطمئن شوید که آیکن (Mobile Data) فعال است.
  3. در ادامه اینترنت همراه را یک بار خاموش و دوباره روشن کنید. 
  4. مطمئن شوید که حالت هواپیما Airplane Mode خاموش است
  5. گاهی این اتفاق پیش می‌آید که هنگام فعال بودن اینترنت وای فای، اینترنت همراه فعالیت نمی‌کند.
  6. از مسیر زیر بررسی کنید که آیا سیستم عامل اندروید موبایل شما نیاز به آپدیت دارد یا نه.  «Settings > About phone > Software update» یا  «Setting > Device Care > Software update»
  7. در نهایت باید از طریق اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پیگیری کنید تا مطمئن شوید که اینترنت مشکلی ندارد.

2- ریست کردن نام نقطه دسترسی (APN)

ریست کردن نام نقطه دسترسی (APN)

APN نحوه اتصال گوشی شما را به اینترنت همراه نشان می‌دهد. گاهی تنظیمات اینترنت همراه با موارد ضروری انجام می‌شوند. به همین دلیل اتصال شما به اینترنت به دلیل شخصی‌سازی نشدن این تنظیمات لغو می‌شود. پس لازم است تنظیمات را نگاهی بیندازید و مواردی را که نیاز به تغییر دارند، شخصی‌سازی کنید.

برای اعمال تغییرات از مسیر زیر باید رفت:

«Settings -> Network and Internet -> Mobile networks -> Access Point Names»

اگر سیستم عامل دستگاه شما اندروید 11 به بالاست، باید از مسیر زیر اقدام کرد. سپس باید APN را به حالت پیش‌فرض Default تغییر دهید.

«Settings > SIM cards & mobile Network > Sim Card> Access Point Names»

بعضی از موبایل‌های اندرویدی فهرستی از APN را به شما نشان می‌دهند. در این حالت شما باید «IPv4/IPv6» را انتخاب کنید. اگرچه ممکن است که فرآیند ریست کردن APN بی‌فایده باشد. در چنین شرایطی شما باید APN را به صورت دستی وارد کنید.

3- پاک کردن حافظه کش

راهکار دیگری که برای شما وجود دارد، پاک کردن حافظه Cache به روش زیر است.

گوشی خود را کاملاً خاموش کنید. سپس، دکمه‌های پاور و کاهش صدا را همزمان نگه دارید و آن را دوباره روشن کنید. شما باید لوگوی اندروید را ببینید. توجه کنید که دکمه‌های صدا برای رفتن روی حالت Recovery Mode کاربرد دارند. اگر دکمه پاور و ولوم کاهش صدا عمل نکرد‌ در این صورت از دکمه‌های پاور و افزایش صدا برای رفتن روی حالت Recovery بهره‌مند شوید.

نکته مهم: دقت کنید که گاهی افراد دکمه‌های میانبری را برای این منظور از پیش انتخاب می‌کنند. اگر شما هم چنین تغییراتی اعمال کرده‌اید، باید از آنها استفاده کنید تا Recovery Mode فعال شود.

4- ریست کردن اتصال گوشی به اینترنت

برای رفع مشکل عدم اتصال گوشی به اینترنت می‌توانید از کد ریست تنظیمات شبکه استفاده کنید. البته این راهکار برای افرادی جوابگوست که در آمریکا و کشورهای اروپایی حضور دارند.

5-  انتخاب اینترنت همراه مناسب

گوشی‌های اندرویدی قابلیت اتصال به اینترنت 2G، 3G، 4G (LTE) و حتی 5G را دارند. شما باید بالاترین شبکه اینترنت همراه را برای اتصال دستگاه به اینترنت انتخاب کنید.

 برای این منظور مسیر «Settings > Network & Internet > Mobile network > Preferred network type» را باید پیش روید.

اگرچه عموم موبایل‌های جدید به صورت خودکار روی 4G و یا 4G/5G قرار دارند و اجازه تغییر آن به کاربران داده نشده است.

6- ریست کردن شبکه

ریست کردن شبکه

گاهی با اینکه برنامه‌ها، سیستم عامل و تمام قابلیت‌ها به‌روزرسانی می‌شوند، باز هم مشکل عدم اتصال به اینترنت گوشی همراه وجود دارد. در این شرایط با ریست کردن شبکه می‌توانید مشکل را حل کنید.

«Settings > Network & Internet > Network settings reset» و همچنین «Settings > General management > Reset > Reset mobile network settings» مسیر ریست کردن شبکه اینترنت هستند.

پس از اینکه یکی از مسیرهای فوق را دنبال کردید باید دستور اجرای ریست شبکه را تأیید کنید. پس از اینکه گوشی را ریستارت کردید، برای اتصال به اینترنت وای فای باید رمز عبور را دوباره وارد نمایید تا اتصال به اینترنت انجام شود.

7-  خارج کردن سیم‌کارت و قرار دادن مجدد آن

راهکار دیگری که برای عدم اتصال به اینترنت موبایل وجود دارد، خارج کردن سیم‌کارت از درگاه مخصوص و قرار دادن دوباره آن است. البته می‌توانید به جای این راه‌حل، Airplane Mode را روشن کرده و بعد از 30 ثانیه آن را خاموش کنید. پس از 30 ثانیه تأمل، اینترنت همراه را روشن کنید.

8- بررسی حجم بسته اینترنت همراه

 بررسی حجم بسته اینترنت همراه

در گام آخر بهتر است با وارد کردن کد یا از طریق تنظیمات گوشی خود «Settings > Network & Internet > Data Usage»، حجم بسته اینترنت همراه را بررسی کنید. اگر حجم بسته پایان یافته، می‌توانید با خرید بسته اینترنتی جدید، مشکل عدم اتصال به اینترنت موبایل خود را رفع کنید.

کلام آخر

در این مطلب 8 راهکار کلیدی را برای حل مشکل وصل نشدن اینترنت موبایل اندرویدی توضیح دادیم. ریست کردن تنظیمات اینترنت داده و APN، بررسی بسته اینترنت یا صحت عملکرد ارائه‌دهنده اینترنت از این راهکارها هستند. شما با هر کدام از راهکارها می‌توانید اتصال اینترنت موبایل خود را تنظیم کنید. در صورت بروز مشکل می‌توانید سؤال خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

واکنش شما نسبت به این مطلب چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow