چگونه کسب و کار خود را در دوران کرونا سرپا نگه داریم؟

یکی از پیامدهای گسترش ویروس کرونا، ضررهای مالی وارد شده به کسب و کارها است. در این مطلب به 7 استراتژی کسب و کار در کرونا می‌پردازیم.

جولای 27, 2020 - 15:16
جولای 27, 2020 - 15:17
 0  987
چگونه کسب و کار خود را در دوران کرونا سرپا نگه داریم؟
نجات کسب و کار در دوران کرونا

شوک‌های اقتصادی جهانی، امر جدیدی در دنیای تجارت نیستند. از سقوط بازار وال‌استریت در اوایل قرن بیستم گرفته تا جنگ جهانی دوم، همگی به نحوی تجارت‌های مستقل و دولتی را دچار مشکلات متعددی کردند. با این وجود، پیشرفت فناوری و حرکت جامعه بشری به سوی ارتباطات منجر به گسترش کسب و کارهای مستقل شده است؛ کسب و کارهایی که اکنون با شیوع ویروس کرونا، تیغ ورشکستگی را بسیار نزدیک به خود حس می‌کنند. در این مقاله از پوبل با چند استراتژی کسب و کار در کرونا آشنا خواهیم شد.

استراتژی کسب و کار در کرونا

در یافتن مشتریان پیشدستی کنید

استراتژی کسب و کار در کرونا

با تمرکز بسیاری از کسب و کارها بر رویارویی با شرایط کنونی و تلاش آن‌ها در ادامه فعالیت‌های روزانه خود، فرصتی عالی برای خلق شبکه‌های ارتباطی جدید از مشتریان احتمالی فراهم شده است. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از زمان و تلاش خود را معطوف به استراتژی‌های جذب مشتریان جدید کنید. این بحران در هر صورت تمام خواهد شد و دوره پس از آن اهمیت فراوانی در تعیین سرنوشت کسب و کار شما خواهد داشت. در صورت تصمیم به جذب مشتریان بیشتر، از سودآوری شرکت خود پس از این پاندمی اطمینان حاصل خواهید کرد.

علاوه بر این، برقراری ارتباط با مشتریان جدید در زمان بحران منجر به افزایش اعتماد آن‌ها نسبت به شما خواهد شد. در زمانی که بسیاری از سازمان‌ها به سختی در تلاش برای دوری از ورشکستگی هستند، شما به دنبال گسترش تجارت خود بوده‌اید و این نشانه بلندپروازی و هوشمندی شما است. این دستور کار را می‌توان یکی از نامزدهای کسب مقام بهترین استراتژی کسب و کار در کرونا دانست.

 

خدمات‌تان را با شرایط کنونی وفق دهید

استراتژی کسب و کار در کرونا

با گسترش ویروس کرونا، اهالی بسیاری از کشورهای دنیا مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند. این امر مشکلات ریز و درشت متعددی برای کسب و کارهای مختلف ایجاد می‌کند. اگر شما در شرکت خود از مدل تجاری رو در رو (Face to Face) برای ارتباط با مشتریان بهره می‌برید، احتمالا با تهدیدی جدی مواجه هستید؛ تهدیدی که خصوصا در طولانی مدت ضربات جبران‌ناپذیری به کسب و کارتان وارد خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم حتما به دنبال راهی برای جایگزینی مدل تجاری رو در رو بوده و روشی برای رساندن محصولات و خدمات به مشتریان خود پیدا کنید. یک مثال واضح از رویارویی خلاقانه با چنین مشکلی، تمرکز رستوران‌ها و کافه‌ها بر خدمات بیرون‌بر و ارائه سرویس‌های ویژه‌ای چون تحویل رایگان، تخفیف‌های متعدد و اشتراک‌های هفتگی یا ماهانه است. هماهنگی خدمات و مدل‌های تجاری با شرایط بحرانی کنونی یکی از موارد حاضر در فهرست بهترین استراتژی کسب و کار در کرونا بوده و راهی عالی برای محافظت از سازمانتان به حساب می‌آید.

 

در بازاریابی های خود ویروس کرونا را در نظر بگیرید

استراتژی کسب و کار در کرونا

آیا محصولات یا خدمات شما در شرایط بحرانی گسترش ویروس کرونا کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند؟ اگر پاسختان به چنین سوالی مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم حتما شیوه بازاریابی خود را با توجه به این پاندمی تغییر دهید. این روش را می‌توان بهترین استراتژی کسب و کار در کرونا دانست. بهترین کاربرد این استراتژی در حوزه خدمات و محصولاتی است که به دلیل شرایط کنونی دستخوش تغییراتی شده‌اند.

علاوه بر این گسترش و افزایش انعطاف روش‌های بازاریابی در این زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بقای شمار زیادی از کسب و کارها از نظر مردم در هاله‌ای از ابهام بوده و نحوه مناسب اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های شرکتتان تاثیر قابل توجهی بر بهبود وضعیت آن خواهد داشت. مطمئن شوید که مشتریانتان حتما از تداوم سرویس‌ها و عرضه محصولاتتان آگاه هستند. در غیر این صورت تمامی تلاش‌هایتان مبنی بر دوری از ورشکستگی بیهوده و بی‌ثمر خواهد بود.

 

خود را آماده مراحل پس از اتمام پاندمی کنید

استراتژی کسب و کار در کرونا

یکی از موارد مهمی که در چنین زمانی در کنار تلاش برای حفظ وضعیت سازمان خود باید بدان توجه داشته باشید، برخورداری از استراتژی مناسب برای رویارویی با تقاضای مشتریان در ماه‌های پس از اتمام بحران کنونی است. در واقع این را می‌توان مهم‌ترین استراتژی کسب و کار در کرونا دانست. تصور این که با اتمام این پاندمی بحران تجاری حاصل از آن از بین خواهد رفت، کاملا اشتباه است. بازگشت وضعیت کسب و کارتان به حالت عادی زمان زیادی خواهد برد. یک نکته اساسی در این مهم، روی آوردن بسیاری از مشتریان به خریدهای اینترنتی و دیگر روش‌های تهیه محصول‌ها و درخواست خدمات از راه دور است.

اگر پیش از این از مدل‌های تجاری حضوری برای بازاریابی خود استفاده می‌کردید، باید تدابیری برای اجرای استراتژی‌های فروش و ارائه خدمات از راه دور بیندیشید. اگر زیرساخت‌های لازم برای اجرای این استراتژی‌ها را ندارید، می‌توانید با برقراری ارتباط با سازمان‌های تخصصی این حوزه، ضعف شرکتتان را جبران کنید. بدون شک این سازمان‌ها پس از اتمام بحران کرونا سودآوری قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

 

چالش های موجود بر سر راه خود را شناسایی کنید

استراتژی کسب و کار در کرونا

به منظور طرح استراتژی‌ها و روش‌های تجاری مناسب برای تداوم فعالیت شرکت خود در زمان کرونا، ابتدا باید چالش‌های موجود بر سر راه آن‌ها را تشخیص دهید. در واقع خلق سناریوهای مجازی و تدوین راه‌هایی برای مقابله با خطرات احتمالی، منجر به برتری شما نسبت به رقیبانتان خواهد شد. این سناریوها می‌توانند شامل تمامی جنبه‌های سازمانتان چون زنجیره تامین، ارتباطات، جذب مشتریان و مقابله با رقیبان در بازار شوند.

همچنین به صحبت با حامیان مالی خود پرداخته و آن‌ها را از شرایط شرکت مطلع کنید. سهامداران در شرایط بحران بدترین فرض‌ها را کرده و برای جلوگیری از قطع بودجه خود بهتر است با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در همین زمان پیشنهاد می‌کنیم با سرمایه‌گذاران دیگر نیز مذاکره کرده و راه‌های بیشتری پیش روی سازمان بگذارید. پس از شناسایی این موانع و چالش‌ها، نوبت به طرح استراتژی‌های مقابله با آن‌ها می‌رسد. پیش‌بینی دقیق شرایط در چنین بحرانی امری غیرممکن بوده و پیشنهاد می‌کنیم حتما تمامی تلاش خود را در راستای مقابله با اتفاقات غیر مترقبه انجام دهید. فارغ از دیدگاهتان در مورد بحران کنونی، بهتر است برای تمامی شرایط احتمالی برنامه‌ریزی کرده تا بتوانید بهترین استراتژی کسب و کار در کرونا را پدید آورید.

 

صرفه جویی کنید

استراتژی کسب و کار در کرونا

شاید بتوان تلخ‌ترین و دشوارترین استراتژی در کرونا را صرفه‌جویی دانست؛ امری که شامل بسیاری از بخش‌های مختلف شرکت چون نیروی انسانی، واحد توسعه و تحقیق و دیگر موارد می‌شود. برای این منظور بهتر است ابتدا با کارمندان غیر الزامی خود صحبت کنید. ممکن است آن‌ها در راستای کمک به شرکت از قسمتی از درآمد خود صرف نظر کنند.

در صورت خودداری از اخراج کارکنان، حامیان مالی‌تان فشار بیشتری به شما آورده و ممکن است از تزریق بیشتر سرمایه به کسب و کارتان خودداری کنند. علاوه بر این، حتما خرج‌های غیر ضروری خود را قطع کنید. این خرج‌ها شامل محصولات و خدماتی می‌شوند که سودآوری آنی ندارند. همچنین در حال حاضر نیاز چندانی به واحد توسعه و تحقیق نخواهید داشت و می‌توانید بودجه تخصیص‌یافته در آن را به بخش‌های مهم‌تر سازمان انتقال دهید.

 

از راه حل های جایگزین استفاده کنید

استراتژی کسب و کار در کرونا

بزرگ‌ترین پیامدهای تجاری ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، لغو سفرهای تجاری، ارتباطات، عدم حضور کارمندان در اداره و بروز خلل در زنجیره تامین هستند. شما می‌توانید به جای پیروی از رقیبان خود، راه‌های مختلفی را جایگزین موارد ذکر شده کنید. برای مثال اگر مشتریانتان تمایلی به حضور در قرارهای کاری رو در رو ندارند، می‌توانید از روش‌های برقراری ارتباط اینترنتی چون نرم‌افزارهای Skype و imo بهره ببرید. اگر هدف آن‌ها بررسی وضعیت انبارها، اجناس و کارگاه‌های شما بوده نیز می‌توانید فیلم‌هایی از پیش ضبط شده را برایشان بفرستید. تنها محدودیت شما خلاقیتتان خواهد بود. استفاده از فناوری‌های ارتباطی مدرن جهت ادامه فعالیت‌های تجاری امری منطقی است. به احتمال زیاد در شرایط کنونی عمده کارکنان شما به دورکاری روی خواهند آورد.

در این زمان تماس‌های تلفنی و پلتفرم‌های چت پاسخگوی خواسته‌های شما نیستند. بهترین جایگزین برای جلسات اداری و برنامه‌های سازمانی، ابزارهای ارتباطی اثبات شده‌ای چون Google Docs، برنامه Asana، اپلیکیشن Coggle و Stormboard خواهند بود. پیشنهاد می‌کنیم حتما استفاده از این پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها را در دستور کاری شرکت خود قرار دهید تا در صورت وخامت بیشتر وضعیت فعلی، راهی برای برقراری ارتباط بین اعضای سازمان وجود داشته باشد. در این صورت کارمندانتان آشنایی قابل قبولی با این ابزارها داشته و شاهد افت عملکردشان نخواهید بود. در هر صورت پیش‌بینی زمان اتمام این پاندمی عملا امکان‌پذیر نبوده و ممکن است این وضعیت یک هفته یا یک سال دیگر ادامه داشته باشد. بهترین استراتژی کسب و کار در کرونا تلاش در راستای ادامه فعالیت‌های تجاری سازمان و تسلیم نشدن است.

در این مقاله سعی کردیم با چند استراتژی کسب و کار در کرونا آشنا شویم. وضعیت سازمان شما در این بحران چگونه است؟ تجربیاتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

واکنش شما نسبت به این مطلب چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow

مجله پوبل مجله اینترنتی پوبل به عنوان مکانی برای افزایش دانش و سطح آگاهی شما دوستان عزیز راه‌اندازی شد. هدف ما در مجموعه پوبل آشنایی همه مردم با حوزه‌های تکنولوژی، سرگرمی، هنری، علمی، وسایل نقلیه و سایر موارد است. امیدواریم مطالب مجله اینترنتی پوبل به نیازهای شما پاسخ دهد و شما را بیشتر با فناوری های جدید و روز آشنا کند. به امید فردایی با دانش بیشتر و افزایش معلومات همه مردم ایران